Nabídka not
Nabídka not
  Novinky Klávesové nástroje Smyčcové nástroje Dechové nástroje Žesťové nástroje Strunné nástroje Bicí nástroje Zpěv a zpěvníky Pěvecké sbory Hudební nauka Hudební dárky Orchestr a soubory   Slevy a doprodeje
Důležité
Máte jakýkoliv problém? Napište nebo zavolejte nám
+420 777 703 088 info@raj-not.cz Doprava zdarma od 1500 Kč Přes 14 tisíc produktů Platba online, převodem i dobírkou
Newsletter
Přidejte se k
6 131 milovníkům hudby
a získejte pravidelné tipy na nové noty a akční nabídky

Odae pro klavír od skladatele Jan Novák

Autor Jan Novák
Kód R467
EAN 9790660615003
Obtížnost Mírně pokročilý
Vydavatel Nakladatelství ČRo
Počet stran 35
Jazyk Čeština
Velikost 230x300x10 mm
Dostupnost do 15 pracovních dnů


- +
157 Kč
Doprava již od 69 Kč


Pro uložení produktu do oblíbených je nutné se přihlásit.





V těchto pěti klavírních ódách se ocitáme v jednom z nejmilejších literárních zákoutí Jana Nováka: v antickém světě latinského verše a zároveň v jeho oblíbeném jazyce, který mu dopřál společnost mnoha jeho přátel: Catulla, Vergilia a především jeho oblíbeného Horatia, jehož veršům jsou Odae pro klavír věnovány.
Jednotlivé věty zde jedinečně zachycují básnický děj zachováním latinské metriky v hudebním rytmu a celkovým zvukovým zabarvením. Klavír se mění ve vznešenou Apollonovu kitharu, Faunovu bezstarostnou flétnu či šum vybájených hájů. Živě si můžeme představit mihotající se křídla bájného posla bohů Merkura v páté větě, zatímco v hravé větě druhé prchají nymfy před milovníkem Faunem za vysokých zvuků jeho flétny. Kontrastem je prostřední věta Threnus (neboli nápis na náhrobku – epitaf), opěvující vznešenost ducha, nekompromisní loajalitu, smysl pro spravedlnost a pro pravdu zbavenou všech příkras.
Latina byla pro Jana Nováka prostředkem svobodného vyjadřování, která se z vysoké kultury antického světa přenesla prostřednictvím poselství křesťanských filozofů a významných myslitelů přes mnohá staletí až do našich dob. Tento jazyk je tedy skrz na skrz řečí ducha a za politických dob Jana Nováka pochopitelně i symbolem výsměchu každému totalitnímu režimu. Některé kompozice Jana Nováka vznikly také na jeho vlastní latinské texty, např. kantáta Ignis pro Ioanne Palach nebo vokální cyklus Columbae Pacis et Aliud Pecus jako výmluvné svědectví jeho neutuchající touhy po svobodě.
Závěrečnou inspirací na tomto místě mohou být poslední dvě strofy z Horatius IV, 3, Ad Melpomenen: „I němým rybám dovede božská hudba propůjčit labutí hlas, a pokud se snad básník sám stane slavným, je to pouze odraz slávy božské, ne vlastní...“ Dora Novak-Wilmington